Ikan Keli Masak Kunyit

Resepi Ikan Keli Goreng Berlada. Bahan-bahannya-10 ekor ikan keli sederhana besar -1 sudu besar sos ikan-Garam dan gula secukup rasa-Minyak secukupnya untuk menumis dan menggorengBahan-baha.


Ibu Resepi Resepi Ikan Keli Goreng Thai Bahan Bahan 4 Facebook

Gorengkan ikan keli yang telah digaul bersama2 dengan kunyit dan garam.

Ikan keli masak kunyit. Kisarkan bahan2 yang bertanda. Ikan Keli disiang dibersihkan dan direndam dalam air asam Jawa kira-kira 20 mini. Masukkan garam dan gula secukup rasa.

Kemudian masukkan santan setelah bahan tumis tadi mendidih. Tumbuk halus bawang putih bawang merah cili padi dan ubi cekur. Resepi oleh Noor Khadijah di laman Facebook.

Biar seketika kemudian goreng ikan tersebut sehingga garing. Gaulkan keli dengan kunyit dan garam. Yang paling saya suka ialah ikan keli lembut.

Gaulkan ikan keli dengan kunyit dan sedikit garam. Panaskan minyak secukupnya dalam kuali dan goreng ikan sehingga garing. Kelly Mas is on Facebook.

Tap to unmute. Join Facebook to connect with Kelly Mas and others you may know. Dilumurkan dengan kunyit yang telah ditumbuk tadi dan sedikit garam.

Gaulkan ikan keli dgn kunyit garam dan kemudian masukkan kedlm periuk yg berisi santan. Facebook gives people the power to share and makes the world more open and connected. Tumis sehingga pecah minyak.

Dah alang-alang ni saya kongsikan sekalilah resepi ikan keli goreng berlado yang simple dan confirm buat peminat ikan keli makan nasi bertambah. PETUA HILANGKAN HANYIR IKAN KELI YANG RAMAI TAK TAHU RJnina - YouTube. Facebook gives people the power to share and makes the world more open and connected.

Goreng hingga ikan masak. Bersihkan ikan keli dan kelarkan. CARA PENYEDIAAN IKAN KELI GORENG BERLADA.

Ianya menpunyai badan sedikit kekuningan di bahagian perut dengan terdapat corak berbintik bintik kekuningan. Basuh ikan keli dengan limau atau asam jawa sampai hilang lendir. Cara Membuat Resepi Ikan Keli Masak Cekur.

Kelly Mas Nah is on Facebook. Masukkan sedikit air asam keping garam dan gula secukup rasa. Cara Membuat Resepi Ikan Keli Goreng Berlada Sedap.

Kalau ikan keli memang saya dah biasa sejak kecil. 4 ekor ikan keli Kunyit sedikit 5 biji cili hijau. Ekor ikan keli salai inci kunyit hidup biji cili padi hijau merah santan Light Ayam Brand serai diketuk daun kunyit dikoyak asam keping 10 biji belimbing buluh Garam gula secukupnya.

Kisar halus bahan kisar dengan sedikit air. Tunggu sehingga sambal masak dan pecah minyak. Masukkan ikan keli gula dan garam.

Kemudian dibakar hingga ¾ masak. Lauk ini dimakan dengan nasi putih panas ulam-ulaman lagilah sedap. Resepi Ikan Keli Masak Kunyit httpsyoutubetBN3BRoQH9o.

Masukkan sedikit air dan tumis bahan yang ditumbuk tadi sehingga naik bau. Cili api bawang merah putih cekur diblend dimasukkan sekali ke dlm periuk tadi. Masukkan perahan jus limau nipis dan gaul rata.

Gaulkan ikan keli dengan garam serbuk kunyit tepung dan sedikit ketumbar yang sudah dikisar kasar. Join Facebook to connect with Kelly Mas Nah and others you may know. Apabila sudah masak tuangkan tumisan ke atas ikan keli dan siap untuk dihidangkan.

Kemudian dibilas dengan air biasa ditoreh badannya dan dilumur kunyit. Ambil kuali masukkan minyak dan goreng ikan sehingga masak. Gaulkan ikan dengan garam dan sebuk kunyit.

Halia Kunyit Serai Bawang Merah Bawang Putih Lada Besar Lada Kecil Gula. Kemudian angkat dan ketepikan. Jika anda bingung masak apa maka ikan keli cili hijau ialah pilihan tepat.

Kisar halus bahan kisar iaitu bawang besar bawang putih dan cili padi dengan sedikit air. Akhir sekali masukkan keli yang dah digoreng tadi. Kuantiti resepi berikut adalah untuk 4 ekor ikan keli.

Keli Salai Masak Lemak Kuning Nismilan. Masukkan bahan kisar serbuk kari santan pekat daun kesum dan asam gelugur ke dalam periuk. Tips nak elak ikan keli meletup masa goreng adalah dengan mambuat banyak hirisan pada badan ikan.

Isinya juga berwarna sedikit kekuningan. Panaskan minyak kemudian tumis bahan kisar. Tambahkan garam asam jawa serbuk kunyit sekiranya perlu juga serbuk perasa.

Tumiskan bahan2 yang dikisar tadi sehingga cili benar2 masak. PETUA HILANGKAN HANYIR IKAN KELI YANG RAMAI TAK TAHU RJnina. Cara ni akan mempercepatkan proses pengeringan air dari badan ikan dan ini akan mengurangkan ikan meletup semasa menggoreng.

Goreng ikan keli sehingga agak garing. Gaulkan ikan keli dengan serbuk kunyit dan garam. Tepung ni tujuan untuk tak nak bagi lekat dekat kuali.

Arwah bonda biasanya akan memasak lemak dengan diletak sejenis pucuk di dalamnya atau digoreng garam kunyit. Siap goreng tu nanti terpulanglah nak makan macam tu aja atau nak buat sambal. Setelah masak ketepikan dahulu ikan keli tersebut.

Ikan keli biasa di tangkap di dalam sawah bendang. Masukkan daun cekur yang telah dimayang halus.


Resepi Ikan Masak Kunyit Berlada Resep Bunda Erita


Resepi Ikan Keli Masak Lemak Kuning Resep Masakan Khas


LihatTutupKomentar